mandag den 16. juli 2012

Sidste etape på fastlandet (15. Juli)

Vi har nu tilbragt den sidste dag i sneglehuset, og skal nu gøre klar til at aflevere den imorgen. Det bliver noget af en opgave at få pakket alt det skrammel sammen, som vi efterhånden har fået fyldt det op med.

Vi havde planlagt at turen fra Los Angeles tilbage til San Francisco skulle gå langs kysten, og det har været en rigtig dejlig og smuk tur at slutte af med. Igår kørte vi på highway 1, som er den smukkeste rute langs Californiens kyst. Vi gjorde stop flere gange undervejs, første gang i Santa Barbara for at bade lidt. Det er en rigtig fin og hyggelig strandby holdt i spansk stil. Mange af de rige og berømte fra LA har deres sommerhuse her, og det kunne ses på antallet af Ferrarier og limousiner. Frokosten indtog vi lidt længere ude af kysten ved Avilla Beach. Vi havde den fineste udsigt fra camperer, og vi kunne betragte pelikanerne dykke efter fisk i vandet. Efterfølgende gik vi ned for at bade lidt, men der blæste en kold vind, så ingen havde lyst til at bade, kun ungerne soppede lidt inden vi fortsatte turen. Længere oppe langs kysten holdt vi kaffepause sammen med en flok sæler, som tog sol på nogle store sten i vandet.

Sent (kl. 19) ankom vi til vores campingplads, som viste sig at ligge højt på et bjerg. Det var en primitiv plads, hvor man selv skulle finde ud af om der var ledigt og betale i en kuvert, som skulle lægges i en postkasse. Vi tog godt med tøj på (der var kun 12 graders varme) og spiste aftensmad udenfor. Ungerne havde samlet lidt pinde og kogler mens vi lavede mad, så det brændte vi af efterfølgende, mens vi sad indpakket i dyner. Vi boede så højt at det føltes som om vi sad i en sky (det gjorde vi sikkert også), så det var også lidt fugtigt. Men hyggeligt var det at sidde og kaste pistacieskaller i bålet.

Idag kørte vi til Santa Cruz for at se deres berømte Boardwalk. Det er en strækning langs stranden, der er omdannet til et tivoli. Der var ikke mange parkeringspladser til en RV, men det lykkes os endelig at finde en parkeringsplads til 25$! Børnene ville rigtig gerne prøve nogle ture i de forskellige forlystelser, så vi købte 50 billetter for ca. 45$, som de kunne dele. Da billetterne var brugt kørte vi videre til 'Henry Cowells Redwoods State Park', som var en skøn lille plet at indtage frokosten. Efter frokosten gik vi en lille tur (1,3km.) og beundrede de enormt høje træer. Vi oplevede det ikke helt så imponerende som træerne i Sequia. Måske fordi de ganske enkelt er så høje at man ikke kan se toppen, og derfor har svært ved at få perspektiv på hvor høje de i virkeligheden er.

Efter frokosten fandt vi den hurtigste vej frem til campingpladsen, da vi jo skal bruge noget tid på at pakke. Den sidste plads vi bor på er bestemt ikke noget at skrive hjem om. Det er en regulær parkeringsplads (asfalt overalt), og der er ingen faciliteter ud over toilet og bad. Dertil kommer, at det er den absolut dyreste plads vi har boet på til nu. Men vi skal jo også bare pakke og gøre rent.

Nu er vognen ren, sidste nat tilbragt i vognen og vi er klar til aflevering. Største udfordring idag er at finde fra Cruise America til lufthavnen med alt vores baggage. Sidst tog vi en taxa og det var dyrt - men nu ser vi om vi synes det er pengene værd igen.

Heldigvis kan vi se frem til nogle dejlige dage på Hawaii bagefter :-)